Legislatie rutiera


De la 1 februarie 2003 a intrat in vigoare Noul Cod Rutier privind circulatia pe drumurile publice. Pe langa noile reguli de circulatie, acesta contine si un sistem de prevederi referitoare la acordarea prioritatii, atat in cazurile obisnuite, cat si in cele de situatii speciale.
Pentru amanunte, am solicitat parerea d-lui comisar-sef Mitica Tudor, consilier juridic, Brigada Politie Rutiera.
 


Dupa ce am discutat despre sanctiuni si pedepse, am decis sa discutam din Codul Rutier si despre Obligatiile conducatorilor si Vehiculele.


In cazul in care sunteti din Bucuresti
iata unde puteti declara un eventual accident:
SECTOR 1
Sectia 5 Politie - Bd. Bucurestii Noi nr. 54
SECTOR 2
Sectia 9 Politie - Sos. Pantelimon nr. 290
SECTOR 3
Sectia 12 - Str. Stefan Nicolau nr. 2-4
SECTOR 4+5
Candiano Popescu nr. 57
SECTOR 6
Sectia 21-Str. Desrobirii nr. 37

Decat alergatura inutila, mai bine un sfat

Noua lege stilpuleaza multe prevederi noi unele dintre ele extrem de importante din perespectiva sigurantei traficului. Spre exemplu, necesitatea existentei la bord a trusei de prim ajutor, triunghiului reflectorizant si a stingatorului, toate omologate RARsi Ministerul Sanatatii.

Lipsesc doua mici adaugiri-necesitatea cel putin a unei veste reflectorizante si redimensionarea trusei de prim ajutor pentru minimum 3-4 persoane.

Un alt articol interesant, numarul 36 se refera la utilizarea centurii de siguranta, mentinandu-se exceptiile de la obligativitate din actuale lege!

Este vorba de agentii aflati in misiune, instructorii auto, taximetristii si femeile in stare avansata de graviditate. Aspectul este important si de neinteles prin gravitatea si complexitatea problematicii.

Faptul ca un instructor auto pretinde unor cursanti la proba practica sau pe traseu sa fie purtatacentura de siguranta, in timp ce el da un exemplu nedorit prin nepurtarea ei reprezinta o scapare voita a legii. In fond, exista si alte profesiuni.

La fel taximetristii, care nu sunt obligati s-o poarte, desi responsabilitatea lor este uriasa pentru ca ei transporta permanent vieti, iar la o eventuala coliziune cauzata de numeroasele situatii din traficul nostru, chiar si viata lor este in pericol major, ca sa nu mai vorbim de a celorlalti.

Politistii au si ei un statut special, legislativul, care n-a gandit mai bine situatia, incercand sa ne convinga ca intr-o misiune autentica, cu viteza ridicata, supus unui stres major, un politist se descurca mai bine nefiind fixat in centura, decat daca ar fi! Faptul reflecta interesul acordat de politic si societate unui subiect cu implicatii covarsitoare asupra cheltuielilor generale ale societatii.

In fine, exceptia de la regulament ca femeile insarcinate, aflate in stare avansata de graviditate sa nu fie obligate sa poarte centura de siguranta ar putea fi inteleasa doar in situatia cu totul exceptionala in care ar exista o urgenta si ele ar fi nevoite sa se transporte singure! In rest, exista soti, prieteni, servicii medicale de urgenta etc situatiile reale aplicandu-se ca si in cazurile mai sus amintite. Daca n-ar purta centura, doamnele si copii lor nenascuti ar fi mai bine protejati? Era o intrebare.

O prevedere cu adevarat importanta este obligativitate utilizarii luminii de intalnire pe principalele drumuri nationale si pe durata zilei.

Este cunoscut faptul ca mai ales vara, dar in special in sezonul racoros, toamna, primavara, chiar si ziua lumina este dificila si, din cauza fenomenelor naturale uneori este dificil de observat, si ca atare, de apreciat distanta corecta dintre doua vehicule existand pericolul ca sa se produca accidente fie pentru ca a fost observat cel din fata, fie ca s-a apreciat incorect distanta respectiva. Mai ales vara, fenomenul cunoscut si sub numele de Fata Morgana influenteaza negativ acest fapt si din acest motiv, utilizarea fazei de intalnire reprezinta un aspect important si util.

 


 Legislatie rutiera